Veel kijkers van het derde en laatste presidentiële debat hebben dan misschien debatleider Chris Wallace uitgeroepen tot winnaar, maar voor iedereen die een deel van zijn leven aan internet besteedt – lees: bijna iedereen – zijn de ‘big data’ de echte winnaar.

Niet sexy, maar wel waar.

In de uren direct na het debat en in de paar dagen daarna zijn het de big data die ons laten zien wat mensen daadwerkelijk dachten toen Trump en Clinton aan het debatteren waren over immigratie, gezondheidszorg en de economie.

Hier een aantal van de meest opvallende zoektermen:

Bigly, entitlement, hombre, ombre, regime

Met big data kunnen sites als Google en het online-woordenboek Merriam-Webster zien dat het aantal zoekopdrachten naar “bigly” snel stijgt – het favoriete woord van Trump, ook al zegt hij volgens hemzelf eigenlijk “Big League.”

Tijdens het debat van woensdag zag Merriam-Webster meerdere woorden waarnaar door het creatieve taalgebruik van Trump flink vaker werd gezocht.

"Nasty"

Met dank aan big data zagen we ook dat er op Spotify 250 procent meer gezocht werd naar het liedje "Nasty" van Janet Jackson uit 1986 nadat Trump zijn opmerking "nasty woman" maakte tegen Hillary Clinton.

Lepo

Halverwege het debat van 9 oktober zag Merriam-Webster veel mensen snel op zoek gaan naar wat in vredesnaam een "lepo" was, nadat ze beide kandidaten hoorden praten over de Syrische stad Aleppo.

Ken Bone

Het tweede debat liet ook de groei zien aan zoekopdrachten naar de inmiddels beruchte Ken Bone, de man met rode trui in het publiek die aan het begin nog een aimabele vreemde was, maar al snel veranderde in een moreel twijfelachtige persoon.

Een aantal dagen na het debat liet de pornosite Pornhub weten "duizenden zoekopdrachten" te hebben gezien die te maken hadden met deze opvallende zwevende kiezer. Op 11 oktober werd er 186 procent meer gezocht naar "Ken Bone" en "Kenneth Bone" dan normaal.

pornhub insights

Foto: bron PornHub Insights

Vroeg stemmen, oorlog in Irak en NAFTA

Sommige zoektermen waren inhoudelijker van aard. Halverwege het debat van woensdag hadden veel sterk stijgende zoektermen te maken met mensen die de beweringen van de kandidaten gingen 'factchecken', vooral die van Trump.

Mensen gingen kijken hoe de Republikeinse genomineerde in 2002 tegen de oorlog in Irak aankeek, zochten naar details over het vrijhandelsverdrag NAFTA (North American Free Trade Agreement) en naar wat er aan de hand is in Aleppo (niet 'a lepo'). En toen het debat het einde naderde steeg het aantal zoekopdrachten naar "vroeg stemmen" (early voting) met 330 procent.

Dat lijkt op een duidelijk teken mensen geen geduld meer hebben om te wachten tot 8 november na weken van debatten op TV en berichtgeving online en nog veel meer maanden van campagne.

De meeste mensen voelen dat waarschijnlijk al wel aan, maar de big data geven ons nu cijfers die dat bewijzen.